Betydelsen av sökmotoroptimering (SEO)

Betydelsen av sökmotoroptimering (SEO) som en underdisciplin för onlinemarknadsföring har ökat stadigt under de senaste tjugo åren. Detta visar också intresset för och efterfrågan på SEO i form av det ökande antalet sökfrågor.

Enligt en studie på digitala fakta är sökmotorer den vanligaste digitala applikationen före e-post. När du gör din digitala strategi, eller om du har någon annan som gör den åt dig så rekomenderar jag verkligen att sökmotoroptimering ingår. Den digitala strategin kan innehålla webbplatser, kampanjer, appar, sociala medier, nyhetsbrev och mycket mer. Men om sökoptimeringen inte är en del av den digitala strategin så kommer det hela brista till viss del. Detta eftersom personer som är påväg att köpa något av ditt företag inte sällan söker på sin sökmotor lite information om ditt företag. Om då ditt företag inte kommer upp så kommer de inte lita på din produkt och det finns en större risk att de tror du är en stor bluff bara. Så ha med sökoptimeringen i en digital strategi.

Som produktsökmotor har Google precis varit tvungen att överlåta stora marknadsandelar till e-handelsplattformar som Amazon, som är de viktigaste produktsökmotorerna idag och har därför gått över Google i kundfasens preferensfas för potentiella företag till kund-kunder.

Betydelsen av sökmotorer i innehållsdistribution

Människor som söker information online har ett brett utbud av alternativ för att starta forskning. Här är några alternativ:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo
  • Amazon
  • Youtube
  • XING

En stor del av informationssökningarna utförs för närvarande fortfarande på Google och videosökmotorn YouTube, men produktsökmotorer som Amazon eller de digitala assistenterna har vuxit kraftigt de senaste åren.
Å andra sidan måste företag överväga var deras målgrupper letar efter information eller var de kan nå den med sitt innehåll.

Betydelsen av SEO i innehållsdistribution kan inte bestämmas över hela linjen, eftersom det beror på många faktorer, där vilka beröringspunkter som ska ställas in i vilken intensitet och kvalitet för innehållsfördelningen.
Följande faktorer kan spela en avgörande roll:

  • Gren
  • Innehållsformat
  • Är det push eller pull-innehåll?
  • Måldefinition
  • Målgrupp
  • Nuvarande tematisk domänmyndighet
  • Nuvarande varumärkets popularitet, auktoritet och rykte
  • Nuvarande räckvidd för dina egna sociala mediekanaler
  • Nuvarande räckvidd för din egen e-postdistributionslista

Ändå finns det några ledtrådar som sökmotorer som Google och / eller sociala nätverk som Facebook prioriterar.

Jag tror att det finns vissa pelare för innehållsdistribution som är meningsfulla i de flesta fall i distributionsmixen. Det här är lätt att hitta på Google & Co., dvs SEO i kombination med utvalda element från innehållsreklam, innehållsöversikt och innehållssådd. Den exakta blandningen är sedan resultatet av de faktorer som nämns ovan.
I de flesta fall fungerar bara en kanal eller ett instrument inte eftersom det alltid finns minst en nyckelkomponent som saknas för att förbereda eller slutföra målslutningen.

Like this article?

Dela på facebook
Share on Facebook
Dela på twitter
Share on Twitter
Dela på linkedin
Share on Linkdin
Dela på pinterest
Share on Pinterest